Korábban már két cikkben is (ebben és ebben) foglalkoztunk a hírlevelek hatékonyságát mérő mutatószámokkal, most ennek a sorozatnak a 3. része következik, amelyben a ROI-val, azaz a megtérülési mutatóval foglalkozunk.
A ROI (Return on Investment) mutatót nem csak az e-mail marketing, hanem több marketing csatorna megtérülési mutatója is. A ROI egyfajta sikerességi mutató, amelynek segítségével kiszámolható, hogy mely marketing eszköz volt hatékonyabb, mennyi hasznot, bevételt hozott a többivel szemben, mely marketing csatornákra érdemes többet, vagy akár kevesebbet költeni.
Mivel a hírleveleket természetesen senki sem ingyen küldi ki a feliratkozói felé, ezért a megnyitási és átkattintási mutatók után a ROI-val is kell számolni.
A ROI a következő képen számolható ki a legegyszerűbben:
Bevétel - Költség / Költség =ROI %-os arányban
A ROI mérése az e-mail marketing esetében sem bonyolult, ugyanúgy ki lehet számolni, mint bármely más marketing csatornáét. Csak össze kell hasonlítani az e-mail kampányok megtérülését.
A ROI kiszámítása során ne feledkezz meg a költség oldalon minden olyan tényezőről, amely kiadást jelentett az e-mail kampányok létrehozása során.
Azaz ne csak azt számold bele, hogy mennyibe került az egy e-mail kiküldése az e-mail marketing szoftvered segítségével, hanem azt is pl., hogy mennyi munkatársad dolgozik egy kampány kidolgozásán, ők mennyi munkaidőt töltenek el vele, azaz mennyibe kerül egy hírlevél, vagy egy landing page elkészítése. Ha ezeket a költésegeket is hozzáadod, akkor kapsz majd tényleges tiszta képet arról, hogy mennyi megtérülést hoz számodra egy e-mail kampány.
Ha nem szeretnél a számológépeden pötyögni, akkor itt van néhány egyszerű, ingyenes ROI kiszámoló alkalmazás, igaz ezek az alkalmazások nem számolnak Forintban, de Euróban és Dollárban igen, egy gyors árfolyamváltással megtudhatod, hogy mennyi is a kampányaid ROI értéke:
http://www.emailmarketingroi.com/
http://ncalculators.com/profit-loss/email-marketing-roi-calculator.htm
http://www.emailtools.co.uk/metrics/ROIcalculator.htm
Nos, neked mennyi jött ki?